|
Gyermekpszichológiai tanácsadás
Kisgyermek megsegítése
Hogyan ismerhetjük fel, ha kisgyermekünk
pszichés nehézségekkel küszködik?
Íme egy kisebb felsorolás, mely jelzésekre
érdemes különösen odafigyelni gyermekünk
fejlődését, viselkedését illetően:
- Ha testi elváltozásra
vissza nem vezethető testi tünetek
jelentkeznek, például fejfájás,
hasfájás, szédülés, allergiás tünetek,
viszketés, bőrproblémák, rendszeres
megfázások, immungyengeség.
- Ha úgy látjuk, hogy a
gyermek szorong, például
ha
túlzottan fél az elalvástól, sötéttől,
egyedülléttől,
ha 3-4 évestől idősebb
gyermek csak édesanyja, vagy édesapja
közelében érzi jól magát, csak mellettük
tud felszabadult, jó kedvű, játékos lenni,
ha szülei nélkül
társaitól elhúzódó, érzékeny, gyakran
síró, nem játszó, testi fájdalmakra
panaszkodó gyermek benyomását kelti.
- Ha képességeihez
képest alacsonyabb szinten teljesít
- Ha nem játszik (4-7
éves korban) szerepjátékokat
- Amikor indulatait
nehezen tudja szabályozni, magával vagy
másokkal szemben agresszív (sérüléseket
okoz, rúg, csapkod, kiabál)
- Ha felfedezzük, hogy
akaratlan, ismétlődő kényszermozgásai
vannak (pl.: pislogás, ismétlődő kéz,
lábmozgatás, szem-, száj-, vagy
arcrángás, torokköszörülés…)
- Ha a kudarcot nehezen
tűri
- Ha a
testvérféltékenység elhúzódik és a
mindennapokat meghatározza
- Képzelt barátok
erőteljes jelenléte
- Ha a válási
helyzetben nehezen kezelhetővé válik
- Ha logopédiai
problémára vissza nem vezethető
beszédhibák jelennek meg, például
dadogás, hadarás, elcsukó hang, vagy
amikor közösségben nem szólal meg
(elektív mutizmus)
- Ha a
szobatisztasággal problémák jelentkeznek
(bepisilés, bekakilás)
- Ha alvási zavarokat
észlelünk, például a gyermek sokat
felébred, nehezen alszik el, egyedül nem
alszik, sír éjszaka, keveset alszik.
Iskolás gyerekek megsegítése
Az iskolás korban a leggyakrabban felmerülő
problémák a következők lehetnek:
Szorongás
Jelei lehetnek: hasfájás, fejfájás,
akaratlan mozdulatok ismétlődései
(szemrángás, lábrázás), körömrágás,
alvásproblémák (nem szívesen alszik
egyedül), rendszeresen visszatérő influenzás
megbetegedések, allergia, fokozott
érzékenység (sokszor könnyen elsírja magát),
emésztési zavarok (hasmenés, vagy
székrekedés).
Cél: szorongásoldás, pozitív énkép
megsegítése, kapcsolatainak megtámogatása.
Kapcsolati nehézségek
Nehezen köt barátságot, sok konfliktus az
osztálytársakkal.
Cél: Kapcsolataira jellemző legyen a
felszabadultság, szabadság, játékosság,
bizalom, kölcsönösség.
„Ha nem úgy tanul, mint ahogy képességei
alapján tudna”
Hátterében állhat: időkezelési nehézség,
motivációs probléma, önértékelési hiány,
tanulási módszertani deficit.
Cél: pozitív énkép, reális célok, személyes
motivációk kitűzési, jutalmazási rendszer
kidolgozása, tanulástechnikai módszerek
megtanítása.
Testkép zavar
Cél: testének, tartásának, mozgásának,
arckifejezéseinek reális érzékelése,
megélése, elfogadása.
Kommunikációs nehézség
Hátterében: nem tudja, hogy mondja el, hogy
melyek a szükségletei, hogy lehet azokat
mások felé képviselni.
Cél: megtanulni a problémák legegyszerűbb
leírását, kérések megfogalmazását, másik
embernek visszajelzések kimondását.
Ha bármely tünettel találkozott gyermekét
figyelve, forduljon hozzánk bizalommal!
Minél hamarabb történik meg gyermeke
megsegítése, annál kevésbé rögzül a
problémás viselkedés, s így gyorsabban
orvosolható a nehézség.
|